Thursday, November 18, 2010

kenangan raya haji

okek sebelum aku mula berbicara aku na ucapkan SALAM AIDILADHA tok sume...


hurm...bile setiap kali raya haji...aku mesti teringat kenangan raye haji mase 2006..raye haji 2006 merupkan raye pertama aku n family raye tanpa mak aku...sangat sedih..mak aku telah menyambut seruan ilahi pada pukul 1.00pg 31/10/2006...bersamaan dengan 8syawal...2minggu before aku menduduki spm..and paling aku sedih..atas ribe aku mak aku menghembuskan nafas yg terakhir..sedih kan..tapi aku bersyukur sebab aku berpeluang dan aku yg diberi peluang untuk berbakti dan bersama arwah mak aku buat kali terakhir..dan disebabkan arwah mak aku menghembuskan nafas terakhir di pangkuan aku..aku sangat2 speechless..x tau na cakap cam ne..pai aku xleh na menagis sebab semua dah bercampur satu...sedih..sebak..tekejut..bile nurse kat hospital cakap kat ayh aku spy wat report kat balai polis tentang kematian...baru aku sedar yg mak aku dah xde..mase toh baru aku nagis gile2..sedih sangat..org pertama yg aku gtau mase toh..kawan aku..yana..dlm msg toh aku ckp....

"yana..mak aku dah xde..."

tp mase yana bace msg aku toh dye mamai2...dye ckp mulenye dye ingt "yana..mak aku dah xde.."dye ingt mak aku lari dari rumah...adeh..

hurm...mase raye haji toh..aku nie..bukan la mmg dari kecik lagi perempuan melayu terakhir kan..yela masa ade mak semua mak yg buat..tibe2 sekali mak xde..amik kau..baru tau langit toh tinggi ke rendah..sory la sangat kat ayah,abg n adik aku..aku mase toh sangat2 xreti masak..org raye makan rendang n lemang..tapi memandangkan aku xreti lagi masak..aku jus wat nasi goreng je..sedih nye mase toh..Tuhan je yg tau..balik kampung..pakcik aku perli2.."org raye makan rendang..mane da makan nasi goreng"...malu je aku mase toh..huhhh...

tapi lepas toh..tibe2 aku reti masak..xtau la ilmu toh datang dari mane..na kate mak aku ajar dulu2..huhu..aku sangat2 la malas bab masak2 nie..(dulu la kan..)yg selalu aku buat pon..aku tolong2 tumbuk,potong2 je..tp okek la..akhirnye aku reti masak..xde lah ayah aku asyik kene makan kat luar je kan..raya2 lepas toh xde lg nasi goreng..huhu..rendang..kari daging..laksa...(jangan pandang aku sebelah mata tauk!!!)

tp kesedihan toh tetap ade..aku sedih jugak tiap kali raye..aku rase xlengkap hidup aku if setiap kali raye aku xpg ziarah mak aku..hari nie aku pg and aku leh bace kan yasin kat arwah mak..raye adilfitri aritoh aku g ziarah je..xleh bace...moga arwah mak aku dicucuri rahmat disana..amin..aku rindu mak aku sangat2..kalo aku sedih aku mesti ingat mak aku..aku macam dapat rase mak aku selalu tengok aku bile aku sedih..menangis..bile aku bercakap sendirian seolah2 mak aku tengah pandangn and dengar rintihan aku..baru aku tenang..

aku wif arwah mak aku..(yg didukung toh aku)

p/s:buat rakan2 yg masih ade mak...cuba anda tatap wajah mak anda ketika mereke tidur..bayangkan disaat itu mak anda telah pergi...kenangkan betapa banyak yg ia lakukan and korbankn pd kite selama ia membesarkan kite.. ???? bagaimana pula kita? ape yg telah kita lakukan?
so wahai rakan2 ku sekalian...ingin aku berpesan...sentialah ambil tahu setiap saat mengenai ibumu, jgnlah sesaat korang alpa dan melukai ati mereka..sntiasa minta ampun selalu...sebab kite xtau bile kite or mereke akan pergi..mcm arwah mak aku..tibe2 pg tinggalkan kteorg..sedangkan mak aku sihat je.. pe pon..al fathihah kepada arwah mak yg aku rindui...






No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...