Monday, November 29, 2010

khasiat air soya...


Air soya nie baik untuk ibu2 mengandung sebab  air soya nie dibuat dari kacang soya yg banyak khasiat...and air soya nie warnanya putih..so..maybe akan ada kaitan dengan kulit anak2 yg bakal dilahirkan kelak..aku xtau la nie betul ke x...tapi menurut ayah aku..mase mak aku mengandungkan kami adik beradik..setiap hari ayah aku akan beli and bagi mak aku minum air soya..katenye.."xnak anak2 ikut warna kulit dye"(ayah aku)..hohoho..xtau la betol ke x..tp aku anggap kan betul jela..sebab na diikutkan ayah aku mmg la sedikit gelap..tp xda pon adik beradik aku yg ikut kulit ayah..so terima jelah kenyataan hakitkatnye air soya yg menjadi faktor kulit kiteorang..hohoho...kalo nak kate ikut kulit mak aku..mak aku memang la putih..tp xkan semua ikut kulit mak aku kan..sebab na diikutkan aku banyak ikut paras ayah..semestinye kulit aku pon ikt ayah..tp xpon berlaku..hohoho..till now..soya menjadi kegemaran kiteorang..dalam peti ais mesti ada stok soya..sedap...so...

p/s:buat korg yg ingin jadi ibu..bakal jadi ibu..minum la soya selalu ye..yg bakal jadi ayah..jangan kedekut2 duit tok belikan air soya hari2 untuk isteri anda..ngeee..na pecaye ngn mitos aku or x..terpulang..sebab aku pon agak2 je..hohoho...

********************************************
nie khasiat soya yg sebenar:

  • Mengandungi 50% protein bagi setiap 100 gram kacang soya, merupa 2 kali lebih daripada kacang tanah, 11 kali lebih daripada susu ada 3 kali lebih daripada telur.
  • Kaya dengan bahan mineral seperti kalsium, sodium,manganese, magnesium, iron dan fosforus.
  • Kaya dengan vitamin A, B, C , D serta lesitin.
  • Boleh dijadikan bahan pengganti susu bagi bayi yang mempunyai alahan terhadap susu lembu.
  • Protien soya boleh mengurangakn risiko penyakit kanser dan jantung.
  • Mudah dicerna dan mengandungi semua asid amino yang diperlukan untuk membina dan membaiki tisu badan yang rosak serta membekal tenaga.
  • Sangat baik sebagai bahan bagi hidangan vegetarian.
  • Mempunyai kadar lemak yang rendah dan kaya dengan protein, sesuai untuk pesakit jantung dan kencing manis.
  • Isoflavin soya dipercayai dapat mempertingkatkan kesihatan payudara serta mencegah penyakit barah payudara dan rahim, memperkuatkan tulang lalu mencegah osteoporosis dengan mekanisme mengurangkan kehilangan kalsium dalam tulang, mengatasi masalah simptom mati-haid.
  • Lesitin soya dapat mempercepatkan peredaran darah, menyahtoksin bahan buangan dalam sel-sel, mengemusi lemak dalam makanan, mempertingkatkan fungsi ginjal, jantung dan hati serta mampu mengawet penuaan dan mencegah pigmentasi kulit.
  • Kandungan asid amino perlu, asid lemak omega-3, asid folik, zat besi dan kalsium sesuai bagi semua wanita sebagai makanan tambahan protein utama untuk mencegah anemia dan mengurangkan masalah kesihatan. Selain itu, proses penuaan dapat diperlahankan. 
  • Gula kompleks dan “oligosaccaride” dalam kacang soya memperbaiki masalah sembelit dan juga sebagai makanan utama probiotik di dalam usus besar demi kesihatan kolon serta mencegah kita daripada barah kolon. 
p/s:Pengambilan susu soya buatan sendiri adalah tidak digalakkan kerana kemungkinan besar anda akan terdedah kepada kesan negatif kacang soya yang tidak diingini.

**Tambahan**
Khasiat kacang soya untuk wanita
Khasiat protein kacang soya dapat disamakan dengan dua kali protein daging, empat kali telur, empat kali gandum, lima atau enam kali roti dan dua belas kali susu. Hasil kajian juga mendapati protein kacang soya bukan sahaja tinggi, tetapi baik dari segi kualitinya. Kacang soya dapat membantu keperluan wanita, di antaranya adalah, kacang soya membantu perkembangan otak, mempertingkatkan kadar metabolisme badan seterusnya serat yang terkandung di dalamnya membantu mengawal berat badan. Ia juga baik untuk mencegah gejala ‘hot flashes’ sebelum menapous dan membantu mencegah kanser serta anemia.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...