Friday, November 26, 2010

untukmu ratuku



Ratuku 

Ingin kuluahkan
Apa yang sudah lama ingin kuluahkan
Tentang kebimbanganku ini

Tatkala melihat bunga-bunga berguguran

Dipetik tangan-tangan yang ganas

Lagi bernafsu serakah

Ratuku
Kebimbanganku ini masih menebal
Apabila kudengar dengungan kumbang perosak
Yang cuba menyedut madumu
Walau tanpa relamu

Ratuku
Kebimbanganku bertambah lagi
Bila kumelihat bunga yang tak segan silu
Melempiaskan kecantikanmu ketika sedang mekar
Melupakan kuntuman yang sebelum ini melindungi

Ratuku
Aku masih terpinga-pinga
Masih wujudkah lagi
Ratu idaman hatiku
Kerana apa yang aku lihat hari ini
Semakin banyak bunga-bunga gugur
Bagai tibanya musim luruh

Ratuku
Bukanlah kuharap
Kau segigih Siti Hajar
Yang berlari-lari antara Sofa dan Marwah
Bukan juga Ainul Mardhiyah
Menanti kekasih di pintu syurga

Ratuku
Akuilah hakikat yang tersurat
Engkau bukanlah Siti Khadijah
Mahupun Siti Fatimah
Engkau bukan A'isyah
Bukan juga Rabi'atul Adawiyah
Wanita suci terpuji
Kerana aku tidak layak
Berharap sedemikian rupa
Cukuplah sekadar
Kau mencontohi bunga-bunga itu
Kembang mekar mewangi
Sehingga harumannya melewati pintu-pintu syurga

Jangan kau risau ratuku
Kadangkala musim berganti
Sehingga bunga tak dapat berkembang mekar
Tapi itu hanya ujian buatmu

Ratuku
Esok musim bunga pasti akan tiba
Dan kau akan mampu berkembang lagi
Cuma yang kuharapkan ketika itu
Kau jaga kelopakmu itu
Jangan sampai tangan-tangan kasar
Memetikmu lagi
Jangan goda kumbang-kumbang ganas
Menghisap madumu
Jangan biarkan gagak hitam
Merosakkan serimu
Kerana kau ratu idaman kalbu

Ratuku
Aku bukanlah memandang kecantikanmu
Walaupun kadangkala aku tertarik memandangnya
Tapi bukan itu yang kuharapkan
Aku yakin ratuku
Masih ada sinar harapan yang bisa membuatku tersenyum mekar
Kerana akan kutemui ratu yang benar-benar ratu...



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...