Sunday, February 27, 2011

cina vs melayu


huhuhu...tajuk na gempak...actually nothing pon..jus na story sal ape yg terjadi pade 24 Feb ritoh..huuuu...

mase 24 ribulan toh aku kene g HQ Jabatan Perkhidmatan Veterinar kat epoh..na settle kan pasal gaji..bile dapat gaji..ofkos la excited gile kan..huuuu..aku g sane dengan driver kat opis aku nie..kami pegi berdua je..

Bile dah settle sume..aku ajak la Encik nie g lunch..aku belanje..org petame yg aku belanje ngn gaji aku toh..Encik toh tanye aku na makan kat mane..aku macam biase la bagi jawapan.."saye x kisah..mane mane pon boleh..."sekali amik kau..Encik nie bawak aku makan kat kedai cine..kalo korg pernah dengar kedai name "Mee Hailam Parit..."..ha kedai toh la Encik toh bawak..tp cawangan la kononnye kat epoh toh..kedai main dye kat Parit..amik kau..padah dari jawapan bulat bulat aku..wuuuu...

aku nie x suke sebenarnye makan kedai cine..ayah aku xpernah ajar..g pon kedai melayu banyak..wat pe na makan kedai cine..mase aku masuk kedai toh..huuuu..memang suasana cine la kan..dalam hati aku nie dah berkate kate..."Yaallah maafkan aku..aku xtau na tolak cam ne..sebab Encik toh macam na makan sangat kat sitoh..."..sekali Encik toh order mee hailam daging dua..lagi sekali la aku takot..tah daging ape cine toh letak..bukan kite tau..halal ke x..sedangkan kedai melayu pon halal nye xterjamin lagi kan..

adeh..sepanjang toh aku berfikir..cene nie aku na makan..last last aku cakap kat Encik toh kalo aku na tukar boleh x..na tukar daging ke udang..yg Encik toh dah pandang semacam je kat aku..tp aku dah tekad na tukar jugak..nasib baik la miss toh datang lap meja aku..aku cakap na tukar..

mase mee toh sampai...huuuu..aku tengok xde la sedap mane..macam geli geli ade la..encik toh kate yg special nye mee hailam toh sebab mee nye dibuat sendiri..lagi la aku geli..sah sah cine yg buat..mee nye besar besar..xmacam mee yg selalu beli kat pasar toh..mmg aku xleh na telan la kan..aku kuis kuis je mee toh..tapi udang dye aku bedal la..sebab aku lapo..huuu..ingat ke leh isi perut dengan aman gune wit gaji 1st aku nie..tp hampe je..Encik toh da tengok semacam je...ah lantak situ..aku xtau ape yg org kate sedap sangat toh..yg aku tau GELIIIII...eeee..

mase na balik toh Encik toh tanye kenape aku xmakan..aku bagi alasan mee toh besar besar..aku xleh masuk..hohoho...dusta semate mate...
say no please...
p/s:so pengajarannye disini..kalo xnak cakap xnak..jangan na jage hati org semate mate kite telan je sume..haish..nampaknye still xberjaya azam tahun baru nie..hukhuk..

2 comments:

Elle Elyssa said...

kadang-kadang org cina ni tak faham. diorang ingatkan selagi makanan tu takde babi maksudnya halal padahal daging tu tak disembelih dengan cara islam.

anismelon said...

tawu xpe..bukan kate setakat xde babi..kuali yg dye goreng toh..memang la lam mee kite xde babi..tp kuali yg dye goreng toh..dah berpuluh babi dye goreng..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...