Wednesday, August 1, 2012

Puasa..Tapi Tak Nak Solat..Boleh??


cene puase hari nie??masih ok lagi kan..

bile dengar pengumuman puasa..semua orang suke..suke sebab ape..bulan puase leh jumpe kawan lama..berbuka puasa sama kawan..family..erat kan silaturrahim sesama insan..dapat pg bazar..dapat makan sedap sedap..bak kate anak staf aku darjah 1.."seronok nye puase nie kan mak..mintak ape je dapat.."hehe..tapi sayang nye..puasa toh jadi sia sia sebab..

"aku puase lah wei..tapi aku tak nak solat..boleh??"

tadi aku tengok ulangan Tanyalah Ustazah tv9..ada penonton nie tanya..

Penonton:ustazah..mana lebih baik nak sebut bulan puasa atau bulan ramadhan

ustazah:Bulan Ramadhan.sebab kalau panggil bulan puasa orang anggap bulan toh untuk berpusas je..toh pasal jadi nya puasa tapi tak sembahyang..sia sia je belapar dan dahaga sepanjang hari..

p/s:Solat..merupakan amalan pertama yang dihitung di akhirat kelak..di akhirat nanti  tak di tanye puasa cukup tak..bulan puasa erat kan silaturahim ke tak..tanye toh tanye..tp solat dulu yang akan di dihisab..sebab solat itu tiang agamakan..so renung renung kan..

7 comments:

Muhammad Syahrul Firdaus said...

naam ahsanti :) tak de ganjaran pahala puasa pada yg tidak solat ~ ustaz azhar idrus :)

Knor said...

ramai ni,berpuasa tapi tak solat..sia2 aje.kesiankan..

moga di beri petunjuk.

cik najihah said...

lengkapkan yg wajib inshaAllah dapat berkat

dwaty said...

yeah betul tu... ustaz don pun cakap... kalau puasa dia penuh, perfect... di akhirat nanti... ALLAH akn tanya solat dulu bukan puasa...

tapi tu ar... bila tengok ada ahli keluarga sendiri yang macam tu... rasa sedih plak... huhuhu

che'pi said...

ade ke orang puasa tapi tak solat... solat pun idok.. takkan la nak puasa.... x malu... hehehehe

Eera Shera said...

moga bulan baik ni betambah la amalan kita

Ust. Bahakhi said...

salam pada jemaah umrah yang berhajat untuk umrah dengan tiram travel...sila masuk blog ni yer..info2 dan tawaran pakej terkini

http://tiramtravel.blogspot.com/

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...