Thursday, December 2, 2010

cinta..jodoh..kawin..apekah??

huiuuuu...entry kali nie aku tertarik na cakap sal kawin and jodoh..kenape??..bukan sebab aku gatal na kawin..aku sendiri pon x tau lg kawin ke x...huuuuu..kenape??..sebab.. "tertutup sudah pintu..pintu hati ku.."chewah...ngeee..sebab aku sekarang dah x lg mencari cinta..kalo ayah aku na carikan or ade org masuk minang..cukup syarat..aku terime je..sebab cinta toh boleh dipupuk..okek..berbalik pada ape yg aku na story td...petang td..tibe2 kwn aku(girl) msg aku..bkn tibe2 la kan..mmg hari2 ktorg msg pon..tp tibe2 hari nie msg nye berbunyi begini...


"Nis..td mak ak gtau.ayh ak da tny2 mak ak pasal ak..umo nk msk 22..xkn xde sape2 lg kot..mean bf la..adeh..cne nie..."

hahaha..aku yg memang terkenal dgn otak gila2 nie mmg tergelak2 la kan bace msg dye..ngeee..kawan tengah gabra aku leh gelak lak...(jahat aku nie)..huhu..tp betul la..maunye aku x tergelak..kawan aku nie nak kuar rumah pon punye la takot ngn ayah dye..nie kan na ade bf..adeh..na teman aku g date dulu pon pai tipu2 ayh dye..tibe2 leh plak ayh dye tanye sal kawin..ayh aku yg lg sporting dr ayh dye pon x bg aku cintan cintun nie..so terpakse la aku sorok2 mase couple dulu kan..huhu..kwn aku nie pny kes..maksud ayh dye..kalo xde calon lg ayh dye nak jodoh kan dye dgn someone la kot..huuu
dye mintak pendapat aku yg xberape na pro nie..mmg sah2 la aku mengarot kn..heee..
tp pd aku..aku xkisah..pilihan kuarge or plihan sndri..tp kalo aku dah de bf..ofkos la aku na kwin ngn plihan aku sndri dah aku syg bf aku..tp kalo aku single mingle..mmg aku redha je..actually

"tidak ada istilah bercinta sebelum kahwin dalam islam. budaya ni dibawa oleh yahudi bg menggalakkan penzinaan. Ikutlah cara yg diajar Islam, merisik, bertunang dan nikah.”

tp dah menjadi lumrah kite sebagai manusia..nak disayangi..dikasihi..dicintai..so aku pon xtau la..sbb aku pon main boo je bercinte..tp x kemane pon..tp Allah x kan mengubah nasib hambanye kalo x berusaha..macam toh juge dgn jodoh..memang jodoh itu di tangan Tuhan..tetapi manusia perlu berikhtiar mencari dan memilihnya..

"Dalam kehidupan bermasyarakat, kite seringkali dgr ungkapan:
jodoh pertemuan,ajal maut di tangan Tuhan. Pendapat nie x salah sebab pendapat nie dpt mendidik manusia dgn sifat qana'ah (bersyukur dgn apa yg ada) tetapi bile dah mcm nie ade pulak manusia yg terlalu cepat menyerah kpd takdir tanpa sebarang usaha..

hurm pd aku lak..memang aku serik na bercinta lg..aku harap sangat dulu dye yg terakhir and selamanye..tp..hurm..enth..at the same time aku still syg dye..tp aku x tolak jodoh and takdir..kalau ditakdirkan jodoh aku dah sampai aku terime je..aku harap jodoh kali nie bia lah jodoh yg tepat..sebab selame aku bercouple..aku x pernah lg x serious or main2 dalam relation aku..cume mereke bukan jodoh aku..Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar, masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA. 
"Andai cinta tiada lagi, bebaskanlah diri daripada dipenjarai kekecewaan. Kembangkanlah sayap mencari hati yang baru. Andai cinta itu mati, kita tidak perlu mati bersamanya, melainkan bersujud kepada-Nya. Memang terluka jika berpisah bukan dengan kerelaan hati. "Andai kau untukku walau terlindung dibalik awan kita tetapkan bersatu. Jika bukan kepunyaanku, walau dekat selalu kau bukan milikku"

uhhhh..sudah terbalik lak..x pasal2 cerite perihal aku..huuuu..menyelit jap sal cerite aku..pe pon..bace entry lepas nie..sebagai panduan je..






No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...