Tuesday, April 19, 2011

Nota Cinta dari Coffee Mate

pernah tengok xiklan nie??mesti pernah kan..aku suke tengok iklan nie..sweet sangat...tp ape yg aku na cite skang..uwaaaa..aku very de sangat suke minum indo cafe+coffee mate..sume yg aku suke sume xbaik tok kesihatan..soya pon same..abis aku kene minum air masak jela erk??actually aku suda lame tawu keburukannye terlebey kafein nie..tp saje wat wat xtawu..sebab dah addict punye pasal..xsah sehari kalo xminum..dolu dolu mase study leh diterima pakai..minum indo nak kasi terjegil bijik mate pai pg..sekarang nie??minum indo cafe sebab ape??sebab suda ketagih ma..


keburukan nye yup..
kandungan kafein dalam indo cafe,kopi and nesscafe nie boleh merosakkan buah pinggang...manakala coffee mate adelah sejenis coffee creamer..krimer yang ade dalam campuran coffee mate nie plak akan merosakkan jantung. Krimer nie bukan diperbuat dari susu tetapi  diperbuat dari kelapa sawit (non dairy creamer)...so kalo kite minum terlalu banyak kafein (tak kisah ler nescafe ke,indo cafe or  kopi) akan mengalami ketagihan, cepat letih, lesu, darah menjadi pekat, pening kepala, panas baran, mudah untuk mengalami gangguan emosi dan depressi.so far yg aku rase ketagih toh ade la..yg lain lain nie belum lagi..huuuu..(cakap besau)


Kesan jangka panjang 
Ulser - Kafein dipercayai boleh mengakibatkan ulser kerana bahan ini merangsangkan penghasilan asid dan peptin di dalam perut. Sekiranya diambil dalam jumlah yang banyak boleh mengakibatkan perut rasa tidak selesa. Seseorang yang mengalami masalah ulser dinasihatkan tidak mengambil kopi kerana akan menyebabkan ulser menjadi lebih teruk. Tetapi, bukan kafein sahaja yang mengakibatkan terjadinya ulser. Lebih banyak kajian perlu dijalankan untuk membuktikan sama ada kopi berkafein dan kopi tanpa kafein boleh menyebabkan ulser. 

Masalah Jantung – Terdapat bukti yang menunjukkan bahawa kafein boleh menyebabkan denyutan jantung tak menentu (cardiac arrhythmia) kepada sesetengah orang. Biasanya penghidap sakit jantung dinasihatkan tidak mengambil minuman berkafein sama sekali. Walaupun demikian tiada bukti menunjukkan kafein adalah faktor penyebab sakit jantung.

Ketagih - Kafein boleh membuatkan seseorang itu menjadi ketagih. Jika individu berbabit berhenti dari meneruskan pengambilan kafein, ia akan mengalami simtom pengunduran (withdrawal symptoms) seperti sakit kepala. Simtom ini biasa dialami oleh penggemar kopi dan sakit kepala ini akan hilang dengan sendirinya dalam masa satu hingga lima hari atau ia akan sembuh semula dengan meminum kopi kembali atau mengambil ubat. Kebanyakan penggemar kopi yang cuba mengurangkan pengambilan kafein akan mengalami rasa gementar, sakit-sakit, tidak berupaya untuk bekerja, lesu, mengantuk dan sakit kepala. 

p/s:bagi aku sendiri mcm susah je na buang kegemaran aku nie..so..maybe la cara yg berkesan  adalah mengurangkan pengambilan setiap hari. Amalkan minum air kosong yang banyak serta jus buah-buahan dalam sajian harian.

5 comments:

LUNA LANUN said...

entri for u for being my 200th follower...

http://lunalanun.blogspot.com/2011/04/200th-follower-anismelon.html

mujahid said...

as salam..
nak tnya leh??? kalau dy salah.. maaf lah..
bukan kopi tuh minuman kgemaran Nabi ke ek??? erm~

http://dady-rahman.blogspot.com/2011/04/kenapa-mata-lelaki-suka-tengok-wanita.html

anismelon said...

wsalam..
mujahid:yeke..anis xtau la plak..huhu..

tp leh x anis na jwb gini.."zaman nabi dulu xde tiruan..xde bahan kimia..leh katekan sume terbaik dari ladang..kite skang..telur pon ade tiruan..kn kn.."hehe..anis jwb ape yg anis tawu je..

btw..tenks bertanye and bace..

Cik Eliza said...

huuuuuu~

boleh insomia minom bbnyk2 huhu!

anismelon said...

yeke..hoho..takot gini...weeee..tq2 bg info..:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...