Monday, May 30, 2011

Hukum Makan Tangan Kiri

salam..moning semua..heee..okek..ape aku na merepek mereban ari nie yup..hurmm..aku na cakap sal hukum sekejap..okek..pg tadi before bertolak ke office aku pg la beli breakfast..aku beli mee goreng okek..aku bukan na cite sal mee goreng ke hape even aku nie pengkritik bab makanan nie kan..okek..kat office dalam pukul 9lebih td aku melantak mee toh..hurmm..aku makan guna garfu lah kn..sekali officemate merangkap mak mak aku nie tegur..

"xbaik makan tangan kiri.."something like that la kan..

aku jawab..."sy kidal puan.."..

"kidal pon kene belajar jugak makan tangan kanan walau dgn sudu.."

aku pon try la..aku se kalo makan guna sudu tangan kanan berjam jam pulak la haku makan kan..so aku pon..arghhh..lantak la situ..

lepas makan..aku search tenet..
"Hukum Makan Menggunakan Tangan Kanan"..

huuu..baru aku tau..hukumnye berdosa..sebab kite diwajibkan untuk makan dan minum dengan tangan kanan..so ape yg korg faham dgn wajib??wajib mean perlu.mesti..harus dilakukan..kalo dah wajib tp kite tinggalkan mean berdosa kn..hurmmm..nie aku baru tawu erk..

sebab ape berdosa tau..
melanggar perintah Allah dan Rasulnya termasuk dari dosa besar

makan atau minum dgn tangan kiri adelah amalan setan..so makan tangan kiri same seperti mengikuti langkah-langkah setan dan tasyabbuh (menyerupai) dengan mereka.

tasyabbuh dengan akhlak orang-orang kafir.

huuuuu...tp aku xbiase..cene..aku cube la pas nie..makan guna sudu tangan kanan..yg aku tau xberdab makan tangan kiri..xtau lak berdosa..thats why bile aku na makan pakai sudu aku akan cakap...
"maaf ye aku makan tangan kiri..aku kidal.."..xcaye..nie bukti..
makan tangan kiri
minum pon tangan kiri
Daripada Ibn Umar bahawasanya Nabi saw bersabda :

"Apabila seseorang kamu makan, maka hendaklah dia makan dengan tangan kanannya, apabila dia minum, maka hendaklah dia minum dengan tangan kanannya, kerana sesungguhnya Syaitan makan dengan tangan kirinya dan minum dengan tangan kirinya."
(Dianggap sahih oleh al-Albani di dalam Sahih Abi Daud, dan hadith ini dikeluarkan juga oleh Muslim)


"Janganlah engkau makan dengan tangan kirimu, sedangkan Allah telah menjadikan tangan kanan untukmu."

24 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

xpe,bila ada yg tegur pasti ade sbb..

leh blaja kan..

anismelon said...

@huuuu..tegur toh xkisah..tp xbiase..mau berjam jam makan tngn kanan..heee..

Munn Jaafar said...

me kidal too....T.T

anismelon said...

@munna:eeuuuwww..adeh..same xcam anis nie..huuu..sangat susah la na tukar..camno nie..weee

CIKU said...

not me too..hihi..saja kaco
BE pertamaku

cik salsa said...

tengs kongsi info nih....tgn kidal jugak nih,,,mao t'kial2 nk mkn ngn tgn kanan..

anismelon said...

@ciku:untung la xkidal..huuu

anismelon said...

@cik salsa:huuuu..anis pon baru tawu nie..terkial kial la kite nanti..

solomolo said...

baru tau...
thanks 4 sharing...

anismelon said...

@solomolo:welcome..heeee..sharing is caring..:)

msredcheesecake said...

CIK ANIS,
TAK TAHU PON MAKAN TGN KIRI BERDOSA...INGAT KAN TAK ELOK JE....CIK ANIS KENE PREKTIS MAKAN TANGAN KANAN K...GOOD LUCK

Almari Si Pari-Pari said...

eny engat makan tangan kiri tu cuma tak manis je.. jom join kontes eny dear

http://networkedblogs.com/iq39s

Addin said...

cuba la makan tangan kanan, insha Allah lama2 biasa la tu :)

anismelon said...

@msred:huuu..anis pon fkir xbeadab je..xde lak fkir berdosa..huuu..xpe la try jgk nnti..sbb dah kene tgur kn..

anismelon said...

@almari si pari pari:huuuu..tawu xpe..anis pon ingt xmanis je..toh sal anis minta maaf if ans makn tngn kiri..weee

nnti anis join ye..:)

anismelon said...

@miss addin:heee..ill try...ngeeee..kekok..

cik dila.. said...

saya pon kidal gak..baru taw nih..thanks for sharing ye,,hehe..:)

cik dila.. said...
This comment has been removed by the author.
anismelon said...

@cik dila:heuummmm..ingt ke anis je yg xtawu..haish..upenye ramai g yg xtawu..kalo xdtgur anis pon xtawu..heee..

welkam..:)

dzafira said...

Sebab tu la budak2 yang kecik2 lagi kena ajar guna tangan yang betul.. kalau dah besar pun still boleh belajar makan guna tangan kanan. yang penting usaha, semangat, dan tawakal.

anismelon said...

@huuuu..toh la sal..abis toh cam no..dah terbiase..and arwah mak pon kidal juge..haish..nie blm tngok gaye pegang pisau lg..weee

cik salsa said...

setelah skian lama nak guna sudu dgn tgn kanan...berhasil x cik melon???

RI said...

terima kasih di atas maklumat. salam perkenalan.

Anonymous said...

sy pun kidal,tp taim mkn guna tgn kiri pakai sudu..tp klu mkn xguna sudu mkn guna tgn kanan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...