Tuesday, August 2, 2011

Terlupa Niat Bukan Tiket Makan Dikhalayak Ramai..

berrrrgggg...alhamdulillah..kenyang..kuih lopes..taufufa..tong sampah makan..huuuu..aku tak pernah makan aceli taufufa toh..tengok cam teringin..tapiiii..bile dah beli..hurmmmm..tak tertelan..sayang je..

"aku tak puasa sebab aku telupa nak niat.."okek satu hal..

"aku tak puasa..so boleh la aku makan depan orang ramai"...ngong..

kalau tak niat+tak puasa bukan tiket tok seseorang toh makan sesuka hati...geram aku dengar kawan aku cerita tadi..officemate dye tak puasa..kawan aku msg..

"anis..lapo perut aku nie.."aku reply bla bla bla..

"aku teman kawan aku pegi pejabat pos tadi..balik toh dye g beli KFC"aku reply bla bla bla..

"entah..aku yang tau nie rasa berdosa je..nak tegur dah besar..bini orang pulak toh..kalo nak makan sendiri makan jelah..jangan la pelawa orang yang puasa nie..siap makan depan aku lagi..alasan lupa nak niat malam tadi..entahla..aku tengok dorg nie buat main main je hukum tuhan..boleh bahan bahan lagi pasal puasa nie.."

siap boleh pegi beli KFC lagi..tak de segan silu langsung that gul..aku suruh tegur..kawan aku cakap laki dye sendiri tak tegur tak kan dye nak pandai pandai..laki dye pon dua kali lima je..huuuu..ape nak jadi tah..pakai tudung segala..tapi perangai macam toh..aku nie pon tak baik..tapi tak jugak jahat..hurmmm..

Benarkah berdosa wanita yang tidak berpuasa kerana haid, makan diwaktu siang kerana tidak menghormati bulan Ramadan?
Tidak berdosa dan boleh makan pada waktu siang selagi wanita tersebut tidak makan dikhalayak ramai.
Saya bekerja di stesen minyak, pada bulan puasa in kami membuka stesen mini mart stesen minyak kami dan menjual makanan kepada orang islam yang tidak berpuasa. apakah hukum kepada perkara tersebut?
Mengenai hukum membuka mini mart dan menjual makanan kepada orang islam yang tidak berpuasa adalah haram hukumnya. Dihukumkan haram adalah kerana orang Islam diharamkan mengambil/memakan sebarang makanan dan minuman pada siang hari pada bulan ramadhan. Oleh yang demikian, menjual makanan kepada mereka yang diharamkan makan juga turut dihukumkan haram. Wallahu 'alam.

13 comments:

Acik said...

huh, susah kalu dua2 dah gitu. ingatkan selow2 selalu ...

sergeant keroro said...

masing-masing kena hormat :)

p/s : ada 11 tempat kosong lagi XD

SoLy SoLicious said...

kena selalu beringat la...huuu.... tp geram jugak bile kaum lain yg xhormat pd kite yg berpose ni..huhu

lilypelangi said...

kena lah saling hormat menghormati kan (:

Puteri Biru said...

ini yang alam realiti,yang kat alam maya pun sama, kat twitter duk bangga tweet dia duk mengunyah makanan depan tv, tau la uzur tapi makan diam2 sudah. lagi nak hebah kat twitter. haish, tak paham orang takde moral padahal dah jadi mak budak.

Fad said...

sbnrnya belambak org camni kat malaysia..kita je xnampak..tu br xposa..yg xsolat?kita tegur sekadar mana kita mampu..yg lain terserah..moga kita dijauhkan dr semua ni..

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

mak aoi,teruk toi..

suke hati aje wat gtu..

Norhisham Nordin said...

kalo bab hukum ni, org mmg suka buat main... selagi tak kena bala atau susah, selagi tu laa tak ingat Allah... bila dah sakit atau susah, nama Allah yg disebut...

Bro ahmad said...

geram kalau ada yang tak hormat pada yang berpuasa..banyak bersabar..k

msredcheesecake said...

kalu nak makan pikir la org puasa tu....sian dia...

iPai said...

orang yang cuti pun kene tahan lapar juga .. nak makan pun kena sorok2 ..

n susah juga kalau jadi tauke kedai ek

Tea Dno said...

jangan buat main hukum hakam agama ni. merana dunia akhirat. erm, tea pn bukan baik.

siti kektus said...

hoh. boleh pulak alasan dia macam tu kak. ish2.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...