Friday, June 3, 2011

Bila Otak Berpindah ke Lutut..

huuuu...isu baby yg dicampak dari tinggkat 5 toh..tesangat lah kejam..manusia ke binatang yg campak toh..semakin maju dunia..semakin maju kedepan pemikiran manusia..semakin ramai yg mental..sakit jiwa..bodoh betul org yg campak baby toh..binatang pon reti syg anak..kesiannye..ape salah baby toh..aku xfaham manusia zaman sekarang..lagi na kiamat lagi buat dosa..fikir la..kat dunia leh la selamat..kat akhirat t..na lari mane..bodoh...

xabis cerita baby..semalam kat office aku ade org yg prihatin bawak kucing..kucing toh bukan kucing org yg bawak toh..tp org yg bawak toh nampak kejadiannye..org toh cakap depan mata dye si lelaki nie campak kucing toh kat tengah jalan then boleh dilanggarnye pulak dgn kerete..ape motif aku pon xtau..kucing toh curi lauk dye ke hape pai cam toh sekali dye buat kat kucing toh..sumpah cakap la..aku xsuke binatang binatang nie even keje ngn veterinar..tp aku still leh merawat..na bele bele..nie x and xkan kot..


bace hadis nie ye...tengok..alangkah mulianya berbakti kpd haiwan sehinggakan dosa yg begitu berat pon boleh diampunkan..diriwayatkan oleh Bukhari: 
Seorang pelacur dari Bani Israel diampun dosanya oleh Allah dan dimasuknya ke syurga kerana ia bersimpati dengan seekor anjing yang kehausan air, lalu ia turun ke dalam telaga dan mengangkut air dengan kasutnya untuk diberi minum kepada anjing itu.


 nie berkaitan kebaikan dan kemuliaan..tengok pulak akibat kite mnezalimi binatang nie yup...diriwayatkan oleh Ibnu Umar:
Seorang wanita masuk Neraka kerana seekor kucing yang diikatnya. Dia tidak memberinya makan dan tidak membiarkannya makan serangga bumi.Seorang wanita masuk Neraka kerana seekor kucing yang diikatnya. Dia tidak memberinya makan dan tidak membiarkannya makan serangg bumi.

kalo kite dah bele binatang toh..wajib bg kite merawat binatang toh kalo sakit..mcm toh jugak manusia..wajib dirawat jike sakit..baby pon mcm toh..wajib dipelihara sebab kite dah lahirkan..bg yg melahirkan dgn care yg salah..bertanggungjawab la..mase na suke suke kao xfikir sume toh..bile da termengandung bagai kao tambah lg dosa dgn aniaya baby toh..ape je yg kite buat..baik pada manusia..baik pada haiwan..semua akan dituntut diakhirat nanti..

6 comments:

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

alhmdulillah,kucing2ku selamat..sihat walafiat..hehehe..

Hanis MY said...

thanks for sharing anis dear...sgt2 bermanfaat...

♥CiK DuYuNG [Ca]♥ said...

haa?? langgar nyau?? tidakkk..kesiannyerrr... :'(

anismelon said...

@nuyui:huuuu..bgs le selamt..jgn kejam ngn binatang tau..t dituntut..haaa

anismelon said...

@hanis my:welcome..huuu..sharing is caring..jgn kejam kejam tau ngn binatang..dorg pon makhluk hidup..hehe..

anismelon said...

@cik duyung:yup..dgn sengaja tau..bkn tanpa sengaja..nsib org toh prihatin..dye ambik and bawa dtng office..kalo x..kete belakng dah langgar..cian..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...