Sunday, June 19, 2011

Sekadar Renungan Bersama

mentang mentang hari bapa..entry na sedih je..tp bia lah kan..aku punya hati..aku punya perasaan..aku cepat terasa..aku cepat tersentuh..nie lah kelemahan aku..okek..nie nak cerita kisah semalam..malam semalam perot aku goyang inul mintak diisi tomyam..aku pg la beli kan..

aku tunggu dalam kereta..mase tunggu toh adik aku suruh aku pandnag tingakap sebelah..aku tengok ape tau..aku tengok seorg ayah tua menolak anak nye di atas kerusi roda..aku kenal org toh..jiran maktok aku dulu..agak jauh jugak lah dari rumah nak ke kedai makan toh kalau jalan kaki..umo si ayah ade lah dalam 65 ke 70..kesian aku tengok si ayah bukan pd si anak walhal yg sakit si anak..anak dye umo lebih kurang lepas SPM..

anak dye jadi mcm toh sebab asalnye anak dye sorg yg liar.. mat rempit kot..satu hari accident..teruka jugak lah yg aku dengar..lame jugak terlantar..dalam berape bulan tah..baru semalam aku diberi peluang untuk tengok..bukan sekadar tengok anak tp dapat jugak tengok pengorbanan seorg ayah..bukan tak boleh ayah dye naik motor je pg kedai makan toh..tp sebab nak bg anak dye menikmati dunia luar..tengok sekeliling ayah dye sanggup bersusah dengan berjalan kaki sambil menolak wheelchair si anak..

tersentuh hati aku semalam tengok ayah dye..aku cakap kat adik aku.."sepatutnye anak yg tolak ayah..bukan ayah yg tolak anak..kesian ayah dye.."dan sepatutnye kite yg muda yg jaga ayah..bukan semakin kite meningkat usia ayah yg jaga kite..tp ape nak buat dah takdir hidup budak toh mcm nie kan..bukan nasib semua org same kan..yg penting betul kawan yg kite pilih betul lah jalan hidup kite..and jangan mudah terpengaruh..

p/s:sekadar renungan bersama..tak da niat nak bukak or cerita aib org..tp toh la..fikir fikir kan sejenak..bukan salah ayah..bukan jugak salah ibu megandung..tp salah diri sendiri yg mencorak masa depan..kalau putih yg kite pilih maka banyak lah masa depan yg kita boleh corak..kalau hitam yg kita pilih maka hitam lah masa depan kite..

14 comments:

nuhara said...

seronok klu dpt ayah mcm nie :'(

Freaky said...

gle sedih :( .. tu la merempit sangat.. kesian kat aya

ieyza afieyna said...

sedih baca entry nie..
semoga suatu hari nnti si anak cepat sembuh, dan akan menjaga bapanye kelak..

bersama kak Es said...

ayah..'dia' yg bergelar ayah ni jiwanya penuh kasih dan sayang..

~kak es sayang abah~ (tiba2 je)

Farih 'Bebe Gila' Ikmaliyan said...

hay... i am just walking and find your blog. a nice blog. :). visit my blog if u want . yhanks friend :D

Bro ahmad said...

pengorbanan si ayah yang tak terbalas
selamat hari bapa

syieda said...

kcian si ayah..T_T tringat ayah kt kg

anismelon said...

@nuhara:mmg lah seronok..tp jgn la pai susah kan ayah kite pao cam nie sekali..:)

anismelon said...

@freaky:cian kan ayah dye..dah tua tua tp still mampu na layan anak dye gitu..

anismelon said...

@ieyza:hurmm..hope so..tp rase nye anak dye xleh sembuh cam dulu kot..

anismelon said...

@kak es:toh la sal..kasih ibu membawa ke syurga..kasih bapa membawa bahagia..

anismelon said...

@farih:sy dah lwt bog awk..tp xfaham sngt bahasa indon..

anismelon said...

@ahmad:tawu xpe..mmg xkan terbalas..jd la jike sekdar dpt meraikan tanda menghargai..:)

anismelon said...

@syieda:mmg kesian pon..selamat hari bapa untk ayh syieda yg kt kampung..:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...