Sunday, June 12, 2011

Lelaki Perlu Tahu Tanggungjawab!!!

kenape terjadi nye pergaduhan dalam rumah tangge??adekah sebab kawin pakse??ade kah rasa cinta sudah hilang??hurrrmmm???...yg aku na cerita nie bukan sebab kawin pakse atau rasa cinta sudah pudar..yg aku na cerita nie pasal pergaduhan yg disebabkan oleh tidak ade kerjasama dalam rumah tangge..


huuuu..td aku pg umah maktok aku..sekali aku tengok jiran sebelah umah maktok aku nie pakaian dok bersepah kat depan rumah..complete nie...baju..seluar..adik adik..selimut..buku..kasut bagai..mula adik aku main main cakap yg wife org toh mengamok..sekali betul..mase aku na masuk toh si suami datan kutip barang barang toh..malu kot..aku rase si suami tahan malu je..tp still leh lempar kan senyuman kat kiteorg..aku bukan na cite aib org ke hape..tp na tau ke sbb ape..sbb dye xtau tanggungjawab dye sbgai suami..


pd aku..kawin toh bukan tok menghalalkan yg haram je..tp kawin toh menuntut kite melaksanakan tanggungjawab..isteri dgn tanggungjawab isteri..suami dgn tanggungjawab suami..kalo nak di bilang..tanggungjawab sorg isteri sangt lah besar..jge pakai,makan minum suami,jge anak,kemas rumah..agak agak mampu ke isteri buat sorg..xmampunye..


mcm kisah td.org nie wife nye baru bersalin..baru xbaru lah dalam 7,8 bulan..anak twin lak toh..mb terkenan dgn anak makcik aku..mase wife dye pregnant si suami suke sngt melayan kazen aku nie..twin jugak..sekali wife dye pon pregnant twin..yg menjadi masalah nye..si suami letak semua tugas kat si isteri..xleh la mcm nie kan..anak dah la twin..kalo sorg xpe..nie dua dua..dah twin sorg meragam sorg lg pon mesti meragam same..yg si suami leh g merayap tah kemane tinggal isteri layan anak sorg sorg kat rumah..kalo aku..aku pon bengang..mmg aku bungkus pakaian laki aku toh campak ke luar la kan..mase aku sampai td kejadian baru lepas selesai..wife nye terus start kete kuar..tinggal lah si kembar dgn ayah nye..


pada pendapat aku la kan..suami yg baik adelah suami yg tahu tanggungjawab dye..bukan setakat memberi nafkah..menyediakan semua kelengkapan..tp laki jugak perlu same same meringankan beban isteri..isteri dah lahirkan anak tok suami..bersabung nyawa tok membawa kebahagiaan dalam rumah tangge..ape salahnye si suami bertolak ansur..same same jage anak..baru lah bahagia..nie x..semua isteri..mane xperempuan selalu nampak berusia even baru umo 29,30..dah banyak sangat benda..masalh dye kene handle..haish..ambik iktibar ye wahai lelaki..


lelaki jugak kene ingat..bile kite dah kawin..kite dah ade tanggungjawab sendiri..jgn lah buat perangai cm awk toh bujang..lepak kedai mamak lah..lepak rumah member..kuar pg balik petang..helllloooo suami..awk ade tanggungjawab kat rumah okek..

11 comments:

Marya Hana . said...

tu lah antara salah satu sebab kita2 ni dok bujang je kan.. ~

maybe cinta dah pudar. yelah hari2 tengok muke yg same. but i rase, kita kene SENTIASA pupuk rasa kasih tu dalam pehubungan . mcm waktu2 becinta.. kan.. ~ :)

anismelon said...

@marya hana:tawu xpe..single sbb takot dpt lelaki cm nie..ades..

mb la kot cinta dah pudar..bercinta dgn org toh..kwin dgn org toh..tmbh tmbh yg jenis kapel lame lame nie..lg bosan..kalo xpandai na uruskan perkahwinan toh mmg leh hancus..heee..;)

NurIsme Khalid said...

jalinkan kemesraan dalam hubungan.setiap hari adalah hari yg baru...so, mood kena baru...waahhh..cm da kwin pulak kan.ki4....

Freaky said...

yang penting kena bertolak ansur. mana yang kurang, sama sama perbaiki. x bole harapkan sebelah pihak je

mas saari said...

isteri kena faham tanggungjawab dia terhadap suami dan suami kena faham tanggungjawab terhadap isteri!

hubungan perkahwinan akan jadi lebih bahagia jika ada tolak ansur dan kerjasama!

Nini Hartini said...

ok pandangan akak...

PERTAMA : bagaimana agama mereka suami-isteri? adakah mereka seorang muslim sejati? Solatkah mereka?

KEDUA : bagaimana dgn rezeki mereka? dr sumber yg halal @ tidak. kerana makanan akn menjadi darah daging. makanan yg halal dan bersih mempengarihu hati kita.

mungkin cuma dua persoalan tetapi ianya sgt mempengarihu sesebuah rumahtangga.

dengan adanya iman, InshaAllah setiap psgn akn memahami t/jwb masing2.

kalau kita menjaga hubungan dengan Allah dgn sebaiknya, InshaAllah kita mampu menjaga hubungan dgn suami/isteri sebaiknya.

sbb tu dlm rumahtangga kena ada persefahaman & tolak-ansur. kalau suami tegur, kena terima. jgn melawan. sama2 kena saling memahami tugas masing2 dr awal hubungan.

err byk nk ckp tp mata dah layu ni. so dah start sekolah. hehehe...next time inshaallah
what u give, u get back.

Axieana Yumi Life said...

biasa la 2...adab berumahtangga..
huhuhu...
azie x tau nk bg pndpt apa..coz azie x kawin lgi..hehehe.
:)

amirah ahadar said...

hurmmm,,betul2..suh sume laki baca bia diorang sedar..haihhh..*emo ttbe :P

risa said...

emmmm...macam mana nak cakap ye
sebenarnya menda2 macam ni kena tau cerita kedua2 belah pihak..

akak tak rasa kite kena terus blame 100% kat suami tu..kite tak tau hujung pangkal cerita kan

berdosa kalau kite salah sangka atau buat tuduhan melulu..DAN akak langsung tak rasa perempuan tu boleh buat macam tu kat suami..

menjatuhlan maruah suami didepan org adalah dosa besar dik..tak cium bau syurga..kalau boleh hal rumahtangga jgn sampai org tau..

lainlah kalau sisuami pendera lebam2 patah riuk badan perempuan tu barulah boleh amik tindakan..akak rasa perempuan ni stress yg melampau..dia rasa penat dan tertekan...sedangkan menjaga seorg anak pon kite dah boleh pitam kalau tak kena gaya..inikan lagi kembar ye dik..

emmmm...ape2 pon dalam rumahtangga kena bawa berbincang..apepun masalah kena bincang sama2..bila tak boleh selesai atau temui jalan buntu silalah minta bantuan org ketiga...itu lebih afdhal..

sori terpanjang pulak:)

Bro ahmad said...

nak jadi isteri yang solehah mesti banyak bersabar anis...tetapi lelaki tu nak kena paham la situasi isteri dia kan..

anismelon said...

tenks yup pd yg dah bg pendapat and respond..

kesimpulannye..kene lah saling tolak ansur and wat same same..baru la bahagia..:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...