Wednesday, June 29, 2011

Jom Tipu Sunat Kejap..

kalo tipu sunat jadi cam "PINOCCHIO"tak???

Korg pernah menipu tak??tak pernah??tipu la korg nie..aku yg baik sikit dari korg pon pernah menipu..tak kan korg tak pernah..wahaha..tak de lah..gurau je..tak kan tak pernah menipu kan..tipu la korg kalo korg tak pernah menipu..huuuu..

ade tak istilah tipu sunat??huuuu..kalo kite tipu sunat tak pe kan..sebab pe tau..hurm..malu na cakap..eceli aku nie ngah berdiet tau..whahaha..konon nye lah kan..yang org opis aku asyik ajak aku g makan..datang sorg tanye aku dah makan ke belum..aku cakap udah..datang lagi tanye yg same..walhal aku tak makan pon..

esok tanye lagi..aku nak cakap puase..aku tak puase sebab aku ABC(Allah bagi  cuti)..nak cakap puase pon aku tak pergi sembahyang..so cam no??boleh tak tipu sunat nie??boleh la kan..hurm..ade kan lam hadis cakap tak pe kalo darurat..na cakap terang terang aku malu..

jika seorang muslim berdepan dengan situasi yang mana beliau perlu bercakap tidak benar untuk melindungi dirinya atau orang yg tidak bersalah atau untuk melindungi dirinya dari masalah besar adakah cara lain yang untuk mengatasi situais ini selain dari berbohong??dalam syarak ada jalannaya..iaitu dibenarkan berbohong jika perlu.caranya berdalih atau tidak berterus terang..imam al bukhaari.."berdalih adalah cara selamat untuk mengelakkan kita berbohong..(sahih al bukhaari bab adab 116)

hadis nie cakap berdalih..bukan tipu sunat..hohoho..so untuk elak orang ajak aku makan..and untuk elak aku tipu..aku bawak bekal biskut kering..so breakfast aku hari nie..biskut jacob hi fiber+air tea..hurm..sedap juge ye..

18 comments:

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

kenyang gak lau gtu kan..

anismelon said...

@nuyui:kenyang la jugak..lg kenyang kalo ikut dorg g makan..huuuu..:p

Ku Azhar said...

hehehe....good point! blh guna dlm mahkamah time kantoi nk kawin lg satu nie hehehe

pRiNCe said...

anis..tu bukan berdalih la..tapi menipu..berdalih ni macam.." tak pe lah korang pergi la makan dulu "

kalau dpt ABC pulak..anis cakap lah " anis nak siapkan keja sekejap then bila ada mase keluar la dlm 10-15 minit supaya orang anggap anis pergi solat "

sukasuki said...

ohh..bagus anis..bila anis post,baru akk paham..mksud nya kita kena berdalih.kdg2 perlu untuk menjaga hati orang kan

ArulchelseA said...

bleh try nnt ni..kih kih kih kih... ni best brooo...memang best brooo..

rara pinkmafia said...

rara sllu tipu sunat.hehehehe.nk cover diri.

tamlegend said...

yang cik anis buat tu menipu la cik anis oi...dalih lain...

anismelon said...

@ku:hahaha..jgn nak gatal ye..pening pale owh kawin wamai wamai..pecayelah cakap anis..ngeee..

anismelon said...

@prince:huuuu..mmg anis bukan berdalih..tapi anis menipu..toh sal name tipu sunat..hadis cakap berdalihkan..huuu

btw tenks untuk pendapat and nasihat..huuuu

anismelon said...

@suka suki:heeee..tawu tak pe..berdalih tok jage hati org and elak dari menipu..huuu..

anismelon said...

@arulchelsea:huhu..try jgn xtry..tp jgn amal kan..berdalih tau bukan menipu cam anis..heee

anismelon said...

@rara:sis..anis pon selalu..kadnag malas anis bg la mcm mcm alasan..huuu

anismelon said...

@tamlegend:huuu..mmg anis tipu pon abg tam..toh sal anis ckp hadis toh kte berdalih..bukan menipu..huuu

Bro ahmad said...

tipu sebab terpaksa..nanti cakap betul dia terasa pulak...kecik hati nnti majuk hihihi,jadi la bohong sunat.

aiEz said...

tipu sunat hanyalah bidaah jer,berdalih..lebih kpd menjaga hati..

misz sheyla said...

ok..berdalih.....haahahhaha...da biase gune istilah tipu sunat

Sunah Sakura said...

aha..pandai pun... :) takleh tipu walau dalam apa jua keadaan, cuma kene pandai berhelah bila situasi memerlukan... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...