Friday, July 1, 2011

Kemaafan..Dendam Paling Indah..


"tunggulah..aku akan balas balik ape yg kao buat..aku akan pastikan kao akan rasa ape yg aku rase.."..

pernah tak korg fikir or cakap macam nie??aku akui aku pernah cakap macam nie dalam keadaan aku beremosi..tapi lame mane..aku tak pernah diajar untuk berdendam..bile kite berada diluar kawalan macam macam kite akan cakap kan..tapi bile kite sedar balik..tak guna pon sebenarnye kite buat macam nie.."kun fayakun..Allah kata jadilah..maka jadilah.."kao doa lah beribu kali pon kalau Allah tak mengizinkan tak kan ke mana..tambah tambah doa yg tak membawa kebaikan..dulu dulu aku pernah tanye macam mane org yg buat kita sakit..terluka boleh bahagia sedangkan kite sengsara..kawan aku toh jawab...

"sekarang masa dye tok bergembira..akan tiba masa nye dye akan rase kelukaan yg kao rasa..kao tak perlu doa..Allah maha adil..sebelum seseorang toh berubah dye akan ditimpa ujian..so kao jangan lah risau..tugas kau just memaafkan and doa kan dye bahagia and berubah one day..insyaallah.."

so kalau kite disakit jangan balas sakit yg kite rasa toh dekat org lain..yg kite lalui jadikan pengajaran dan sempadan supaya kite lebih berhati hati..memaafkan adalah dendam terindah..

tak perlu macam nie..
kite disakiti..dipermain kan..so tok balas dendam kite couple dgn org len then kite main kan perasaan org yg kite couple toh pulak..

dan jugak macam nie
kite punye bf pernah kene rampas..tok balas dendam..kite goda pulak bf org lain..tak baik owh buat cam nie..yg berlalu biarkan berlalu..

Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam. Jika kebaikan dibalas kebaikan itu adalah perkara biasa. Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim. Tapi jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji.

13 comments:

Hans said...

dulu2 masa sekolah2 aku ada juga sifat nih
skrg dah buang jauh2 dah
:-)

Himpunan Kata - Kata Hikmah Hans Hanis

izyan yasmin said...

btul tuhh :)

cik najihah said...

betul tu dear..
x payah buat ape2..doa je..
insyaAllah semuanya akan terbals

pha is said...

pergh... nice quote.. kemaaf... dendam paling indah... hehehe

Syuxer said...

perghhh kemaafan adalah dendam yang indah..di sebalik kata2 itu, aku terfikir sejenak sememangnya kemaafan jua menamatkan kekusutan dan belenggu jiwa yang sengsara..terima kasih..:)

Bella Bell said...

batul tu.. tak perlu nak balas dendam sangat.. dah la balas dendam pada orang yang tak bersalah.. serius memang tak patut langsung.. kan? :)



^^

Ku Azhar said...

klau keje nk balas dendam sampai anak cucu pn xabis kn3 :D

Lavender Lassie Roses said...

anis.. ~ tajuk yang sangat2 menarik hati Lassie..erm.. tp dalam hidup Lassie, ade 1je org yg Lassie xmampu nak maafkan sampai sekarang.. mak selalu ckap, sebab tu kot akak xdpt jodoh lagi.. hahahah! boleh x camtu?? sbb kes 'hamba Allah' tu amat2 besar,...xmampu nak maafkan dunia akhirat..hohoh.. kejam kan! :P

Bro ahmad said...

buat pe nak dendam2 memaafkan kan ke lebih baik...:)best mutiara kata di atas

♥CiK DuYuNG [Ca]♥ said...

dendam nie tak bawa kita kemana2 kan...hati sendiri akan sakit balik..maafkan jer tu jalan terbaik...

noTTy me! said...

hm...tularh...
lw adew owg uh caketkn aty kitew...
biarkn jep la...
ktew bls dndam pown ktew xkn ase tng pown...serabut jep...
prcyelarr...
jz pk dunia neyh umpama roda...
ktew bwat owg...
suatu ry nty...bndew 2 ak t'bls blek...

Acik said...

uhuks! perasaan yg mengatasi pertimbangan amat mencelakakan!

tamlegend said...

pernah juga nak revenge mcm g rampas gf org lain...hehehe...tp tak buat...niat jer...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...