Sunday, July 17, 2011

Laksa Perak versi Anis

tara...laksa..jemput makan..

Salam Ahad sume..rini nak ajar korg wat laksa..huuuu..bagus la kao anis..org puase kao buat laksa lak..ishh..aku pon nak puase..tp ade sebab sebab tertentu aku postpone puase aku ke besok..ewah..suka suka hati kao je kan..tak pelah..yg penting niat toh kan..bukan saje saje..sape tak nak pahala kan..

okek..wat laksa nie senang je..tak susah pon..simple..men campak campak je..jadi lah laksa..ngeeee..ayah aku pon pandai wat laksa okek..so tak da alasan yg perempuan perempuan nie tak reti..aku dulu belajar wat laksa dari ayah aku je..hebat lah ayah..serba boleh..ngehahaha...okek okek..jom mula kelas..

bahan bahan..
laksa basah(celurkan)
ikan kembung/sardin
bawang besar
cili burung
belacan
cili boh/cili merah
serai
daun kesum
bunga kantan
asam keping

hiasan..
fishcake..fishball
keping ikan
telur
cili merah
timun
bawang besar
salad
daun pudina

ikan toh rebus dulu..pai agak agak dah masak..dah rebus keluarkan and sejuk kan kejap sebelum perisikan ikan toh..(perisi toh mean..asingkan isi and tulang)..blend isi ikan sampai hancur..masuk kan dalam air rebusan ikan tadi..blend tulang ikan..then tapis kan air tulang yg diblend tadi dalam periuk berisi isi ikan tadi..bukak kan api..

blend bawang besar..cili burung..belacan..nie sume ikut sedap rasa okek..nak pedas lebih kan cili burung..dah blend masuk kan dalam periuk tadi..then masukkan cili boh dalam 2,3 sudu..masuk daun kesum,bunga kantan and serai yg dah diketuk..biarkan kuah nie till mendidih..garam and pak aji jangan lupe lak..sesedap rase..

hiasan toh..fishcake..fishball..keping ikan..digoreng..telur direbus..cili merah..timun..salad..bawang besar..dihiris..daun pudina toh ceraikan daun dari batang..
yang nie tak da daun pudina..cili merah..aku tak makan..

kalau kat tempat aku..laksa dye lain sikit..hiasan dye macam dalam pic and yg aku sebut kat atas nie lah..meriah kan..sedap owh..kalo kawan kawan aku dari negeri len datang aku mesti bawak makan laksa kat sini..laksa cik t..dorg pelik tengok laksa kat tempat aku nie..try la yup bubuh hiasan cam nie..sedap..ha lagi satu..nak lagi sedap makan dengan sambal kicap and cili sos yg dibuat sendiri..cara buat nye boleh rujuk sini

12 comments:

SoLy SoLicious said...

sedapnye.......nk jugak,...heeee

cikgu said...

xpenah la jmp laksa camni..ada fishball lg..haha..anis, kalo nak usha tiket kena selalu cek web airasia...tiap mgu buka..sbb tiket dia kalo murah giler cpt abis..kdg2 kat paper pun ada iklan.:)

Kak Sam said...

Tak pernah plak makan laksa buah fishcake. Tapi baru ni kita belajar makan bihun gerong campur kuah laksa.sedap ooo,

msredcheesecake said...

Cik anis,
Msred da habis ganti puasa....hheee....

Laksa...ermmmm...mana nak cari? Cik anis dok mana?hheee

Jemput join segmen kalau berminat, tengs yea...

http://msredcheesecake.blogspot.com/2011/07/segmen-msred-my-favorite-photo-and-why.html

Hizami Li said...

wah.
pandai memasak ye.
tahniah.
:)

arituarini said...

bg sikit ..kih kih kih

safurara said...

anissss,nampak sodap lah.hehehe.akk pon pandai wat laksa sbb mak ajak jual laksa.hehe

Unknown said...

nakkk nanti anis masakkan tak kira..bro nak jugak

dzafira said...

Macam nak rasa je laksa ni.. Nnti anis masakkan utk fira buleh? hehe

ct kektus said...

ai. tak pernah nampak laksa letak fish cake ni kak.

ape lagi, post ke johor satu. hehe ;)

hyemynameisrasyid said...

ohh.,laksa perak ada fishcake ke?

salam perkenalan dari Alahai~ jemput la ye^^

Tea Dno said...

heheh. siap ada fishcake fishball gitu. kretip lerh.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...