Thursday, July 7, 2011

Peribadi tak semulia pemakaian

huhu..boleh tak nak meluahkan rasa berkongsi bicara??hurmm..okek..aku now ade kat KL..semalam on the way nak ke KL nie kiteorg singgah kat perhentian Sabak Bernam nun nak sembahyang Asar..kat tempat ambil air sembahyang toh tak de lak dibekal kan selipar..datang sorg girl nie..dye free hair..dye pakai kasut tah sape sape tah hamba Allah nie tok amik sembahyang..aku tengok buruk je pon kasut nye..

kebetulan si pemilik selipar dah abis sembahyang dok cari cari selipar dye tak jumpe..then nampak si girl letak kan balik selipar org toh..uishhhh..kemain marah lagi mak pemilik selipar nie sebab dak toh pakai selipar anak dye..paling aku tak sangke mak pemilik selipar toh leh cakap dekat budak yg pakai selipar toh.."tengok nie..habis basah selipar org..tak fikir langsung..bodoh betul.."..hurm aku dapat lah tengok adegan sebabak disitu sebab aku ade kat tempat amik air sembahyang toh..yg dak pakai selipar toh wat sadin je lah..

cam nie la kan org melayu..peribadi tak semulia pemakaian yang dipakai..walhal yg marah toh bertudung litup..tapi berkata kata macam toh..ape guna pakai litup tapi mulut puaka..sebab nie lah aku rase macam kurang hormat lah dekat mereke yg konon alim..tapi perangai..macam org tak belajar agama..aku tak cakap semua..tapi ade sesetengah yang aku nampak sendiri depan mata lah..aku lagi respect kat orang yg biasa biasa nie tapi masih tahu berbudi bahasa..

pernah kot dalam keluarga aku sendiri..orang nye alim..keje  nye kat masjid je..5waktu kat masjid..kalo leh jalan pon nak pakai jubah je..tp mulut..hurmmmm..kalo nampak orang pakai tak senonoh nie terus cakap "baju pemanggil setan.."aku tau niat dye baik..tp ade bahasa yg lagi sopan kan..ade sekali dye cakap.."kalau dah tau menumpang buat la cara menumpang.."..walhal salah budak toh just lambat sebab tertinggal barang..care dye membuat kan kiterorg yg tengok nie bercakap.."penat sembahyang congang conggik tapi mulut macam toh.."macam tak sangka tau..

p/s:dont judge a book by its cover..pemakaian tak melambangkan peribadi..kalau kao pakai litup bagai tapi mulut macam puaka..kata kata dari mulut menyakit kan hati orang lain..tak guna jugak..kalo aku kat tempat org toh..aku biar kan jelah..bukan luak pon..dapat pahala lagi sebab tolong orang..

14 comments:

najihahfara said...

suke ayat tu nyah..
hahaha..
macam tu la orang melayu..
x semengggah..
muke cantik mulut puaka..
pakaian nak sopan tapi hampeh

Unknown said...

biar cantik di dalam jangan nampak cantik luaran dia je...sabak bernam kampung Bro ahmad tu..sg haji dorani sg besar...nape tak singgah kg bro grrrr...

Firdaus Life said...

yup setuju sangat.. pemakaian elok x semestinya dia tu elok..

Unknown said...

blog anis bro promosi sampai esok up huhu..

Cik Asma BLuppy said...

byk je jenis mcm tu. xnilai dengan detail.

Cik Wani said...

xsume org yg nmpk tutup litup tu smpurna than org yg xbrtudung or whtever.

btw,, jom tgok this link n if xkeberatan tinggalkn komen ye =)

http://akuazwani91.blogspot.com/2011/07/i-saya-bertudung-dan-saya-sangat-pretty.html

tamlegend said...

diam itu lebih baik dari berkata-kata...:)

Niena Muhammad said...

erm mmg bnyak menahsia yg cmtu... jgn nilai org melalui pakaiannya.. hti ni hnya Allah je yg tau,xde manusia yg smpurna ats dnia ni, kte ni umat akhir zaman, antara kte ni la yg pling rmai mnghuni neraka kelak... mulut kte ni kna jga bebtul,


blog ni ok.. kn slalu je singgah sni :D

Eintan Nurfuzie said...

yeke anis?xtau pun...ptt la masing2 senyap jer...cuti upernyer...

nuyui a.k.a miss YUI said...

tu pasal jgn pndg dr segi luaran..

yg cntik luar,tp dalam hampeh..

ade yg buruk dari luar tp dalam,lg mulia kot..

p/s: kak eintan rndula tu ngn entry2 mengarut kt..hakhak..

Unknown said...

anis..blog anis ada la dalam bloglist ahmad..kat bawah ada button tunjuk semua...klik situ..keluar.ada senarai..ahmad tengah rampingkan blog ni xixixixi

Unknown said...

bloglist anis akan kekal kat situ sampai bila2..janji kihkihkih...:)

HaNa Hani said...

tu la..kdg2 manusia neyh nmpk bek...tp xleh gak trus ckp diorg bek kan
kdg2 ader gak terlepas kate semua kan
^_^

ct kektus said...

ragam manusia kak, banyak sangat. kadang pening tengok feel orang macam tu, ^^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...